حجاب و عفاف

ای زن به تو از فاطمه(س) اینگونه خطاب است ......... ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

حجاب و عفاف

ای زن به تو از فاطمه(س) اینگونه خطاب است ......... ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

حجاب و عفاف در قرآن کریم

دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ق.ظ
حجاب و عفاف در قرآن کریم

برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع ، محکم کنیم و این ، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. 
بنابراین ، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار ، اثر بخش نخواهدبود.

مفهوم حجاب
حجاب ، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب ، به معنای پوشش اسلامی بانوان ، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن ، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن ، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند ؛ تا حجاب اسلامی محقق شود. گاهی ، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت ، نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام ، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم ، حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند ، نام برده شده است ، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان ، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.

در سوره ی احزاب آیه 59 نیز :

(یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا)

>> آیت الله مشکینی
ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند ( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.

>> آیت الله موسوی همدانی (ترجمه المیزان)
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ( و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.

نظرات کاربران :
1) از کجا معلوم جلب به معنی روسری است.
جواب :  در مفهوم جلباب اختلاف نظر وجود دارد. آنچه، با توجّه به کتب لغت (1) و گفتار مفسران شیعه مانند علامه طباطبایی (2) و فیض کاشانی (3) و اهل سنّت مانند قرطبی (4) صحیح‏ تر به نظر می‏رسد، آن است که «جلباب» ملحفه و پوششی چادر مانند است نه روسری و خمار. از ابن عبّاس و ابن مسعود روایت شده که منظور عبا است. پس جلباب لباس گشاد و پارچه‏ای است که همه بدن را می‏ پوشاند. ضمناً همان طور که مفسران بزرگ مانند شیخ طوسی و طبرسی فرموده‏ اند، در گذشته دو نوع روسری برای زنان معمول بود: روسری‏ های کوچک که آن‏ها را «خِمار» یا «مقنعه» می‏نامیدند و معمولاً در خانه از آن استفاده می‏کردند؛ و روسری‏ های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار می‏ آمد. زنان با این روسری بزرگ که جلباب خوانده می‏ شد و از «مقنعه» بزرگ‏تر و از «رداء» کوچک‏تر است و به چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را می‏ پوشاندند.(5)
به طور خلاصه در معنی «جلباب» مفسران و اهل لغت چه معنی ذکر کرده اند:
1. ملحفه (چادر) و پارچه بزرگی که از روی سری بلندتر است و سر و گردن و سینه ها را می پوشاند.
2. مقنعه و خمار (روسری)
3. پیراهن گشاد (ر.ک: لسان العرب، مجمع البحرین، مفردات راغب ...)
گرچه این معانی با هم متفاوتند ولی قدر مشترک هم آنها این است که بدن را به وسیله آن بپوشاند. اما بیشتر به نظر می رسد که منظور پوششی است که از روسری بلندتر و از چادر کوچک تر است چنان چه نویسنده «لسان العرب» بر آن تکیه کرده است. (ر.ک: تفسیر نمونه، ج 17، ص 428، ذیل آیه 59 از سوره احزاب)
نزدیک ساختن جلباب - «یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ» - کنایه از پوشیدن چهره و سر و گردن با آن است.(6) یعنی چنان نباشد که چادر یا رو پوش‏ های بزرگ (مانتو) تنها جنبه تشریفاتی و رسمی داشته باشد و همه پیکرشان را نپوشاند. زنان حق ندارند چنان چادر بپوشند که نشان دهد اهل پرهیز از معاشرت با مردان بیگانه نیستند؛ از نگاه چشم‏ های نامحرم نمی‏ پرهیزند و از مصادیق «کاسیات عاریات»(7) شمرده می‏ شوند.
قرآن فرمان می ‏دهد: بانوان با مراقبت جامه‏ شان را بر خود گیرند و آن را رها نکنند تا نشان دهد اهل عفاف و حفظ به شمار می‏ آیند. تعلیل پایانی آیه نیز بیانگر همین امر است؛ یعنی آن پوششی مطلوب است که خود به خود دورباش ایجاد می‏ کند و ناپاکدلان را نومید می‏ سازد.(8) 
پس مراد این است که زنان جلباب را به بدن خود نزدیک سازند تا درست آنها را محفوظ بدارد نه این که آن را آزاد بگذارند به طوری که گاه و بی گاه کنار و بدن آشکار گردد و به تعبیر ساده و خودمانی یعنی لباس خود را جمع و جور کنند.
1. ر. ک: مسأله حجاب، ص 158 و 159؛ قاموس قرآن، قرشی، ج 2، ص 41 و 42. (این کتاب ها کلمات اهل لغت را ذکر کرده‏ اند؛ مانند تعبیر به «الجلباب: القمیص أوالثواب الواسع» یا «الجلباب ثوب اوسع من الخمار دون الردّاء تُغطّی به المرأة رأسها و صدرها) 
2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 361. (هو ثوب تشتمل به المرأة فیغطّی جمیع بدنها) 
3. تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ج 4، ص 203. 
4. الجامع لأحکام القرآن، قرطبی، ج 14؛ ص 156. 
5. درباره جلباب گفته‏ اند: آن روسری خاصی که بانوان هنگامی که برای کاری به خارج از منزل می‏ روند، سر و روی خود را با آن می‏پوشند؛ «الجلباب خمارالمرأة الذی یفطّی رأسها و وجهها اذا خرجت لحاجة» (التبیان فی تفسیر القرآن، طوسی ج 8، ص 361؛ مجمع البیان، ج 8 - 7، ص 578) 
6. مجمع البیان، ص 580؛ المیزان، ج 16، ص 361. 
7. زنانی که ظاهراً پوشیده هستند ولی در واقع برهنه ‏اند، روی عن رسول اللّه(ص): صنفان من اهل النار لم أرهما قوم معهم سیاط کأذناب البقر یضربون بها الناس و نساء کاسیات عاریات، ممیلات مائلات، رؤسهنّ کأسنمة البُخت المائلة....» (میزان الحکمة، ری شهری، ج 2، ص 259) 
8. مسأله حجاب، ص 160 و 161. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 6/100114113)



در صورت مشاهده هر نوع مشکل در نگارش لطفا مطلع سازید

  • هادی یوسفی طسوجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">